سلام ، به وبسایت شرکت گل پخش خوش آمدید.

زنگ زدگی و اسپری های ضد زنگ

زنگ زدگی و اسپری های ضد زنگ

حتماً تا به حال زنگ زدگی آهن را بر روی وسایل آهنی اطرافتان مشاهده کرده اید.
آهن و فولاد یکی از پرکاربرد ترین فلزات در جهان و عصر امروز می‌باشند.به دلیل استحکام و کارایی مختلفی که دارند مورد توجه سازندگان و صنعت گران واقع شده اند .اما مشکل ویژه این فلزات محبوب این می باشد که اگر در هنگام پردازش، درست پوشش داده نشوند و هم چنین در شرایط جوی خاصی قرار بگیرند باعث میشود که این فلزات زنگ بزنند . این زنگ زدن باعث می‌­شود که یک لایه قرمز ، قهوه ای نارنجی روی فلز بنشیند و کارآیی آن را از بین ببرد .برای همین بسیار حائز اهمیت است تا وسایل آهنی و فولادی از زنگ زدگی زدوده شوند و این عمل به روش های مختلفی انجام می شود .
روش­های متعدد صنعتی و ­خانگی برای رفع زنگ زدگی آهن وجود دارد. که برای انتخاب هر کدام باید به اندازه قطعه آهن و میزان زنگ زدگی آن دقت کنیم.
در این وبلاگ تصمیم داریم در رابطه با دلایل زنگ زدگی و همچنین روش های کاربردی زدودن زنگ آهن در صنعت بپردازیم.

چه عواملی باعث زنگ زدگی آهن می شود؟

مهم ترین علت زنگ زدگی فلزات شرایط آب و هوایی می باشد . فلزات در مکان های مرطوب بیشتر از مکان های خشک دچار زنگ زدگی میشوند .

زیرا خصلت بارز این عنصر این است که؛ با رطوبت و اکسیژن به راحتی واکنش می­دهد که این روش منجر به تولید زنگ آهن یا اکسید آهن می­شود. البته قابل توجه است که اکسیژن به تنهایی نمی تواند باعث زنگ زدگی آهن شود و در کنار آن نیز رطوبت لازم است.

هم چنین عواملی مانند: رطوبت آب شور دی اکسیدکربن و بسیاری از مواد اسیدی می­توانند باعث زنگ زدگی آهن شود و به تولید زنگ آهن منجر شوند.

توجه : خوردگی فلزات با زنگ زدگی فلزات تفاوت دارد . خوردگی از هم پاشیدن انواع فلزات و هم چنین موادی مانند پلیمر و سرامیک است در حالی که زنگ زدگی مخصوص آهن و آلیاژ های آن است و هم چنین خوردگی در اثر واکنش یک ماده با مواد شیمیایی اتفاق می افتد در حالی که زنگ زدگی در حضور آب یا رطوبت و اکسیژن ایجاد می شود .

 

معایب زنگ زدن اهن

زنگ آهن به دو نوع زنگ ‌زدگی مخرب و زنگ ‌زدگی پایدار تقسیم می‌ شود. نوع پایدار آن در واقع نوعی زنگ ‌زدگی است که باعث ایجاد یک لایه روی فلز شده و از خورده شدن قسمت‌ های زیرین آن جلوگیری می ‌کند. ولی نوع مخرب آن باید به سرعت برطرف شود زیرا باعث از کار افتادن وسیله آهنی و خوردگی و شکستگی آن می ‌شود.

راه های جلوگیری از زنگ زدگی فلزات

استفاده از آلیاژ ،روغن کاری فلزات ،رنگ کاری آهن آلات ،نگهداری درست از فلزات ،پوشش گالوانیزه،استفاده از فولاد،نوعی پوشش پودری . این مواردی که نام برده شد بهترین راه های جلوگیری از زنگ زدگی می باشند.

راههای از بین بردن زنگ آهن

برای از بین بردن زنگ آهن روش های صنعتی و خانگی متنوعی وجود دارد .

در صنعت برای برطرف کردن زنگ آهن روش های زیادی مورد تایید قرار گرفته از جمله سندبلاست، شات بلاست، واترجت، لیزر و الکترولیز .

روش های خانگی نیز مانند استفاده از سرکه سفید ، نمک و لیمو ، جوش شیرین ، سیب زمینی ، اسید سیتریک ،نوشابه و … میتوان اشاره کرد اما همانطور که در ابتدا اشاره کردیم روش های از بین بردن زنگ زدگی به اندازه و میزان زنگ زدگی بستگی دارد .

تمامی روش هایی که در بالا ذکر شد هر کدام به نوعی سختی ، زمان بری و هزینه های خودش را دارد اما امروزه روش جدیدی برای حذف زنگ از روی فلزات ابداع شده است که آن استفاده از اسپری های ضد زنگ می باشد .

کار کردن با این اسپری ها بسیار آسان می باشد هم چنین زمان کمتری صرف میشود و هزینه کمتری در بر میگیرد .

اسپری های ضد زنگ گل پخش برای اولین بار در ایران در دو شید اخرائی و طوسی روشن طراحی و تولید شده است.

این محصول با داشتن کیفیت بسیار بالا از زنگ زدگى و خوردگى فلزات جلوگیرى مى نماید. از مزایاى این محصول مى توان به استفاده بدون نیاز به قلم و تینر و به کار گیری سهل و آسان آن برای تمامی سطوح در دسترس و غیر قابل دسترس اشاره نمود و هم چنین پاشش یکنواخت آن روی سطوح که باعث افزایش مقاومت و دوام فلز در مقابل زنگ زدگی خواهد شد .

ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.